Thailand en Maleisie

We vervolgen onze reis van Banda Aceh, Sumatra via Kuala Lumpur naar het meest noordelijk gelegen eiland van Maleisië, Langkawi. Vanaf dit eiland besluiten we zon en strand op te zoeken waar we de laatste week van onze vakantie willen verblijven. Met een ferry worden we de volgende dag naar Koh Lipe, het meest zuidelijke eiland van Thailand gebracht.

We arriveerden in een houten bootje met bijzonder grote buitenboord motor over de prachtig heldere blauwe zee op het zandstrand van dit klein eilandje. We verwachtte een rustiger eiland, echter vanwege Chinees nieuw jaar bleek alles volgeboekt en was het een uitdaging om accommodatie te vinden. Waar we in Indonesië een week konden overnachten konden we op Koh Lipe 1 nacht ons oor rusten op een schoon bed J .. Nadat we geacclimatiseerd waren hebben we met verbazing gekeken naar de (voornamelijk) Chinese invasie, leuk die verschillen in cultuur.

Zowel de Indonesische, Maleise als Thaise keuken bevallen ons zeer goed. Vele smakelijke lokale gerechten hebben we mogen proeven. Verse zwaardvis werd s’avonds op het strand geserveerd, mango sticky rice bleek een heerlijk toetje en het water loopt weer in mijn mond als ik denk aan alle curries, nasi en rendang gerechten die zo’n smaak sensatie waren dat je mij er s’nachts voor wakker kan maken. Ook de ‘Thaise’ massage was een succes evenals alle verwennerijen voor je voeten, handen, nek en schouders.

Koh Lipe was het perfecte eiland voor de laatste zon week waar ik in alle vrijheid in bikini de prachtig (warme!) oceaan in mocht duiken. Paul en ik hebben meerdere malen per dag gesnorkeld en de meest mooie kleurrijke vissen van dichtbij mogen bewonderen. Het koraal is hier niet of nauwelijks aangetast en er is, in vergelijking met Sumatra, weinig vervuiling. Een goed initiatief is de wekelijkse beach clean up, waarbij toeristen en locals het (aangespoelde) plastic van de stranden opruimen en, met het afval van het eiland, samenpersen op de kleine afvalverwerkingsplek midden op het eiland. Het overgrote gedeelte van Koh Lipe hebben we kunnen bewandelen en met een kajak zijn we naar een heel klein eilandje gepaddeld waar we door kleine visjes werden aangevallen (territorium verdediging J).

Ontspannen en lekker gebruint vertrekken we weer naar Maleis grondgebied. Aangekomen bij Chenang – inn waar we eerder 1 nacht overnachten op aanraden van een oud studie genootje, werden we gevraagd of we de volgende dag als ‘ringen jongen en meisje’ willen fungeren bij een trouwerij. We vonden het wel een apart maar grappig aanbod van de lieve manager van het appartementen complex en dus stemden we in. Langkawi hebben we op een scooter verkent en bleek vanaf het hoogste punt, waar we met een gondel naartoe gingen en over een brug konden lopen, toch best een groot eiland. Terug in het dal zochten we de weg naar Pia’s restaurant, waar we met uitzicht over een vlakke ‘range’ heerlijk konden eten. Nadat we ons een volledige dag vermaakten ontmoette we het bruidspaar. Ze bleken geen familie of vrienden mee genomen te hebben maar wilden met onbekenden hun trouwfoto’s maken. Waarom precies weten we niet maar het was hilarisch om er bij te zijn.

Helaas zit de vakantie er dan bijna op, na een heerlijk ontbijt worden we door de meest vriendelijke manager naar het vliegveld gebracht en vertrekken we naar Kuala Lumpur. Aangekomen in ons hostel midden in de stad, moeten we weer even wennen aan alle drukte. We besluiten het mooiste en hoogste gebouw (452m) te bewonderen, de Petronas Twin Towers. De laatste dag spenderen we in de hop on hop off bus waardoor we een beter beeld krijgen van de stad. We bezoeken de vlindertuin en de Kuala Lumpur Tower, Menara hoogste zendmast (420m). Als afsluiter genieten we van een laatste massage en vertrekken we naar het vliegveld om in een nachtvlucht van 11 uur terug naar Nederland te vliegen. Azië; het was fantastisch!

Sylvia

Wat een reis! Geweldig....
Kan mij voorstellen dat het weer wennen is in ons frisse landje. Xx

Mérie

Nice! Wij zijn er ook geweest! Mocht je ooit nog terug komen op Lipe, pak dan echt de ferry naar Ko Tarutao, nagenoeg onbewoond en meer expeditie Robinson gevoel dan daar krijg je niet.. al is Lipe ook prachtige, maar hysterisch veel toeristen...

Sophie

Leuk!